Navigace po nezpevněných silnicích a cestách
Garmin vyrábí množství navigačních přístrojů pro motocykly, především se zaměřením na navigaci po silnicích (zpevněných komunikacích). Pro off-road v mnulosti nabízel jen řadu Montana nebo GPSMap, ty jsou ale určené spíše pro turistiku. Routování, tedy výpočet trasy funguje dobře jen u řady GPSmap, která má ale velmi malý displej, na motorku nevhodný. Montana generuje trasy pro motocykly v podstatě jen po zpevněných silnicích, ani pro režim jízdního kola nejsou výsledky dobré, navíc vede i do zákazů vjezdu motorových vozidel. Montana ani GPS Map neumí informovat od aktuálním stavu dopravy ani uzavírkách.
Ve většině západní a střední Evropy je jízdy mimo zpevněné silnice problematická. Vyasfaltováno je téměř vše, co je opravdu potřeba pro jízdu motorových vozidel, zbývají tak většinou jen účelové komunikace, často s omezeným vjezdem, nebo slepé. Jak najít ty, které jsou vhodné i pro motorky?
Buď je tady varanta zkoušení a testování, otáčení a vracení se. Respektuju zákazy vjezdu, nevjíždím ani na cesty, které vedou mezi chatovými osadami a vůbec po místech, kam chodí hodně lidí za rekreací.
Druhá možnost je získat už vyzkoušenou trasu od někoho kdo ji již projel a vyzkoušel, ale tu možnost nemá každý. Variantu, kdy někdo projede trasu a nasdílí ji tisícům lidí na internetu považuju za naprosto nepřijatelnou, protože na stejné místo přijedou stovky lidí, někteří z nich se ani neumí chovat ohleduplně, tak že jsou pak obyvatelé žijící v kolí právem naštvaní.
Chci si jízdu v terénu užít, ale neobtěžovat při tom ostatní. Volím tedy oblasti méně obydlené (což je v ČR docela problém, ale jde to). K lidem (i zvířatům) co potkám se chovám slušně, zpomalím, zastavím, případně vypnu motor, tak abych neplašil koně ani psy. A věřte, ti co potkám to většinou ocení, často dojde i na přátelský rozhovor. Odsuzuji nezřízené řádění po CHKO, po stráních a stezkách určených jen pro pěší.
Ve střední Evropě je tedy situace komplikovaná, hustá zástavba, většina silnic asfaltových, najít pěknou šotolinovou cestu s povoleným vjezdem je problém. O to větší bylo moje překvapení, když jsem vyzkoušel novou řadu Garmin Tread. U nich máte možnost si zvolit vozidlo, u něho povolit, případně zakázat dálnice, hlavní silnice a nezpevněné komunikace. Dále si pak můžete nastavit způsob výpočtu trasy (jmenuje se Adventure routing), kde jsou 4 možnosti, od preferování asfaltových cest, až po maximální procento cest nezpevněných. Výsledek je překvapivě dobrý, trasa vede kombinací aslaftek a polních cest, v drtivé většině případů bez zákazu vjezdu. Obecně je potřeba cesty hledat dále od vekých měst, například mezi Brnem a Jihlavou Vás Tread vede krasnými polními cestami, kroutící se mezi loukami a lesy.
Navigaci lze používat i na silnici, pokud zakážete nezpevněné komunikace, vede Vás po asfaltu, dle intenzity Adventure routing po okreskách až po dálnice. Nechybí ani aktuální informace o uzavírkách a zácpách. Tak že v podstatě ideální navigace pro ty co rádi offroad. Nainstalované jsou mapy celé Evropy, severní Afriky a Blízkého východu a stáhnout lze bezplatně i USA a další regiony!
Ve srovnání se staršími navigacemi řady Zumo (3xx, 5xx, BMW Navigator) je vykreslování mapy rychlejší, rychlejší je i výpočet trasy. Ovšem pokud zvolíte preferování polních cest, výpočet se drasticky zpomalí, najít vhodnou cestu není vůbec jednoduché, je tak vhodné generovat trasu o délce do 50km, delší trvají dlouho a dlouho trvá i přepočet v okamžiku kdy se odchýlíte z trasy. Pak je často nutné zastavit a nechat navigaci minutu, dvě trasu přepočítat.
Toto platí pro základní verzi Tread Base Edition. Ten je v podstatě kopií Zumo XT, s odlišně nastaveným systémem (na offroad) a možností skupinové jízdy (na lcd vidíte další spárované jezdce kteří mají Tread).
Úplně jiný je pak Garmin Tread® - Overland Edition. Jde v podstatě o tablet s operačním systémem Android 10, kde běží software Garminu jako aplikace. Vše je násobně rychlejší, na tabletu můžete spustit i většinu aplikací určených pro systém Android. Nejde však o oficiální systém od Google, tak že instalovat aplikace je potřeba ručně z apk souborů. Otestoval jsem aplikace jako mapy.cz, osmand, vše funguje bez problémů. Tread Overland je tedy něco úplně jiného než Tread Base Edition. Je i mnohen větší, má 8" displej, který je úžasně přehledný, ale pochopitelně výrazně narostla velikost a váha. Tak že na některých motorkách může vypadat poměrně komicky. Oproti Treadu Base je jiný i držák a systém fixace, je mnohem robustnější. Standartně je dodáván kabel s napájením s koncovkou do zásuvky zapaovače, na moto je tak potřeba mít buď tuto zásuvku, nebo ji dát pryč a zapojit kabely přímo.