Zavazadla na motocyklu
Způsobů jak využít motocykl pro přepravu nejrůznějších potřeb na cesty je mnoho. Základní a nejčastější variantou jsou různé typy kufrů, umístěných po boku motocyklu, nebo za sedadlem spolujezdce. Kufry mohou byt buď pevné, vyrobené z hliníku, plastu, nebo měkké, vyrobené z textilních materiálů, více či méně odolných prodření a dešti. Doplňkově můžeme kufry nebo tašky umístit na nádrž motocyklu (tankbag), nebo po jejích stranách. Oba druhy zavazadlových prostorů mají své výhody i zápory. Hliníkové kufry jsou obvykle vodotěsné, umožňují navíc pohodlné uspořádání obsahu do sekcí. Nevýhodou je jejich vyšší hmotnost a trvale velké rozměry. |
Hliníkové kufry patří mezi cestovateli mezi nejoblíbenější. Hlavními výhodami je jejich robustnost a v případě pádu i relativně snadná opravitelnost. Zatím co plastové kufry obvykle po několika pádech nevyhnutelně praskají, hliníkové jsou po této stránce praktičtější. I když na první pohled může jejich poškození vypadat hrozivě, obvykle stačí použít nářadí, kameny ležící u cesty a promáčkliny vyklepat tak, aby alespoň přibližně připomínaly původní tvar. Co se týče pevnosti, ideální jsou celosvařované, ale i nýtované obvykle vydrží všechny bežné pády. |
Nejběžnější kombinací je topcase nahoře, plus dva postranní kufry (sidecase). Při volbě kufrů berte v potaz nejen jejich objem, ale i způsob jejich upevnění na motocykl a držáky. Liší se rychlostí a jednoduchostí, záleží na tom jak často plánujete kufry sundávat. Důležitý je materiál kufrů, pokud plánujete jezdit mimo asfalt, volte hliníkové, jsou odolné, neprasknou a daji se vyklepat.
Konstrukce hliníkových kufrů bývá dvojí, systém s víkem s těsněním po obvodu, který má výhodu vstupního bez zůžení, nebo bývá horní víko s přesahem a zůžením vstupního otvoru. Nevýhodou první varianty je nižší tuhost kufru a riziko vniknutí vody při špatně dosednutém víku, nevýhodou té druhé pak přesahy, které mohou zavazet při plnění kufru. Na horní fotografii je kufr BMW, zástupce první varianty. Podobnou konstrukci mají i kufry Quro nebo Touratech. Kufry s tenkým lemem
Na spodní je pak kufr SW Motech s širokým lemem. Podobně vypadají i kufry Givi.
Držáky kufrů
Kufry musí být k motocyklu připevněny kvalitními držáky. Za nejlepší považuji ty vyrobené z trubek kruhového průřezu o průměru 18mm a bez jakýchkoliv rychlospojek. Takové jsou dostatečně tuhé aby odolaly většině pádů. A jako propojovací článek doporučujeme použít klasické puky, velice pevné a odolné řešení. Menší nevýhodou je mírné zmenšení vnitřního prostoru kufrů, jsou v nich umístěny matice kterými se spojení s držáky uvolní.
Držáky pro jednotlivé typy motocyklů najdete v příslušných kategoriích.
Uspořádání obsahu v zavazadlech
Uspořádání obsahu v kufrech a taškách poměrně zásadně ovlivňuje cestování. Má vliv jak na chování motocyklu, tak i na pohodu a přehled při zastávkách nebo nocování. Osobně doporučujeme dělení obsahu zavazadel dle času jejich využití a váhy. Do topcase nebo tangbagu umisťujeme veci lehké, do bočních kufru či tašek pak ty těžší. Příklad rozmístění obsahu zavazadel:
topcase – oblečeni, uspořádané do tašek (doporučujeme tašky Eagle Creak)
bocni kufr u výfuku - stan, karimatky, spacáky (teplo výfuku urychlí usušení)
bocni kufr na opačné straně - systém krabiček a termotašek (potraviny lépe v chladu bez výfuku)
Zvětšení kapacity kufrů
Pokud spacáky nebo oblečeni nevejdou do kufrů, lze na ně s výhodou použit vodotěsné vaky pro vodáky a ty umístit na boční kufry nebo sedlo spolujezdce, nebo využít brašny na boční kufry se zipem nebo víkem, konstruované speciálně na boční kufry.
Tankbagy (tankvaky) jsou vhodné například pro camelbag (vak s hadicí pro pití), potřeby pro čistění přilby, drobné potraviny na cestu. Tankbag je velice dobře přístupný řidiči například pri zastaveni na hranicích, mýtné bráně nebo benzině, peníze a doklady však do něj umisťovat nedoporučujeme z pochopitelných důvodů – textilní brašna není příliš odolná proříznutí.
Brašny a vaky
Měkké zavazadlové prostory, tedy tašky jsou lehké, pokud nejsou naplno využity i menší než kufry. Obsah jejich útrob není tak náchylný k poškozeni na hrbatých cestách tak jako volně ten ložený v pevných kufrech. Nevěřili by jste jak bude vypadat paštika v alobalovém obalu a par rajčat po 2km hrbolaté polní cesty. V tomto ohledu jsou tašky vůči nákladu mnohem přívětivější. Naopak řešením pro kufry může být systém krabiček a vnitřních tašek do kufrů. Ty zajistí menší pohyb obsahu a zabrání promíchaní tekutin z oblečením či elektronikou.
Zvolit raději brašny nebo kufry? Na tuto otázku není jednoznačná odpověď, proto jsme se pokusili sepsat základní rozdíly, výhody i nevýhody obou řešení.
Váha brašen je ve srovnání s kufry zanedbatelná, kufr váží okolo 5kg, brašna pár set gramů. Máme tedy 10kg k dobru. Další výhodou pro ovládání motorky je i menší rozměr brašen a schopnost přizpůsobit svou velikost obsahu. Brašny nezavazí, když nejsou plné zásob, další výhodou je že v nich zbytek obsahu nepoletuje když se prostor uvolní.
Zvlášť pro slabší stroje se pak hodí nižší aerodynamický odpor, nejen kvůli výkonu motoru, ale i větší stabilitě ve vyšších rychlostech. Lehčí motorky a ty s méně tuhým rámem se dokáží nekontrolovaně rozkmitat už v rychlostech okolo 100km/h. Brašny tento nepříjemný efekt velice účinně potlačují. Potěší i nižší spotřeba paliva. A nevýhody? Těch samozřejmě není málo. Asi tou největší je nižší komfort při balení obsahu do zavazadel, do kufru pohodlně nahážete veškerý obsah, zaklapnete víko a je hotovo. Brašny je potřeba dobře uzavřít aby byla zachována vodotěsnost, bez obsahu se jejich tvar bortí. Další velkou nevýhodou je podstatně nižší odolnost vůči odcizení, rozříznout měkkou stěnu není větší problém, případně ukradnout celou tašku. Cenné věci tedy neustále s sebou. Tašky mají i menší objem, organizace v nich také není nejjednodušší. Při pádu se brašna promáčkne a může tak dojít poměrně lehce k poškození nákladu. Jaký způsob uložení věcí na cestu zvolit tedy závisí na typu motocyklu, terénu i na požadavcích uživatele.
Brašny - vhodné do terénu, pro menší množství věcí, pro slabší a lehčí motorky
- plusy: nízká váha, menší velikost, přizpůsobivost obsahu
- minusy: nízké zabezpečení, manší kapacita, malý komfort balení
Kufry - ideální na silnici, komfort na cestách (více věcí s sebou, pohodlnější balení), pro silnější motocykly s dobrými jízdními vlastnostmi
- plusy: luxusní balení, přehlednost a organizace nákladu, bezpečnost, ochrana obsahu před poškozením nárazem, velká kapacita
-minusy: vysoká váha, velké a někdy nebezpečné především pro nohy jezdce, horší vlastnosti ve vysokých rychlostech, spotřeba paliva
Pokud si nebudete jisti výběrem, rádi poradíme i doporučíme vhodné brašny pro Vaši motorku, případně i vhodné držáky.