BMW MOTORRAD CONNECTEDRIDE NAVIGATOR (7) vs NAVIGATOR VI (6) vs Garmin - srovnání
Zatím poslední, sedmá verze řady BMW Navigator se nejmenuje Navigator 7 ale CONNECTEDRIDE NAVIGATOR. Naznačuje to jakési sladění názvů možností navigace, buď můžete zvolit sólo přístroj (ConnectedRide Navigator), nebo levnější řešení v podobě BMW Motorrad ConnectedRide Cradle. V obou případech využíváte stejnou přípravu na navigaci Kolébka pro BMW, často namontovanou na motorce už z výroby. Kdo má tedy BMW s přípravou pro navigaci, stačí mu zakoupit přístroj, ten nacvaknout do kolébky a jet. Žádné montování, žádné zapojování.
Dvacet let pro BMW vyráběla navigace společnost Garmin, nyní je to Cyrus Technology GmbH. Jako dodavatel mapových podkladů nyní slouží TomTom. To přináší zásadní rozdíl v konstrukci map. Mapy TomTom nejsou vektorové, ale rastrové.
Systém vektorových map funguje tak, že vše co vidíte na mapě v podstatě existuje, každý objekt v mapě má přiřazen zeměpisné souřadnice a vlastnosti. Objekt může být silnice (dálnice, silnice první třídy, druhé, okresní, účelové, polní, stezky a mnoho dalších), povrch krajiny (např. lesy, pole, louky, voda, poušť), budova, bod zájmu (kemp, tábořiště, benzínka, pramen, hora, závora a nespočet dalších). Díky tomuto systému můžete po kliknutí na místo na mapě zjistit co se na onom místě nachází. Další výhodou je pak možnost nastavení témat mapy, která jsou schopna individuálně změnit zobrazení jednotlivých objektů. U konkrétního typu silnice si můžete nastavit její šířku, okraj, barvu, můžete si nastavit zobrazení a texturu lesa, barvu pole, ikonu kempu a další. Můžete si také vypnout nebo zapnout 3D reliéf krajiny, na první pohled jsou tak zřejmé kopce, údolí, roviny...
Další velkou výhodou systému od Garminu je možnost instalace dalších map. Topo mapy, openstreet mapy různých druhů, to z tohoto zařízení dělá poměrně universální stroj. Podrobný návod jak na to najdete v tomto článku Garmin - instalace map.
Je to propracovaný systém, který má jednu vcelku velkou nevýhodu, je náročný na výpočetní výkon hardware navigace. Ten není zrovna vysoký, tak že vykreslování mapy je hodně pomalé. Zvláště při plných detailech, spuštěné navigaci k cíli a aktivním dopravním informacím.
Rastrové mapy fungují na jiném principu, jedná se v podstatě o soubor fotografií map, které jsou nakalibrované na zeměpisné souřadnice a které se tak posouvají spolu s pohybem. Vše co na mapě vidíte tak nelze nijak blíže identifikovat, ani změnit zobrazení. Konkrétně mapy v Connected navigátoru neobsahují v podstatě žádné nezpevněné cesty, neuvidíte na nich druh povrchu (les, pole, poušť, potok) a neuvidíte ani reliéf krajiny (kopce a údolí). Další nevýhodou je fakt, že do nové řady nelze nainstalovat mapy jiných poskytovatelů (openstreetmap), topografické mapy apod. Výhodou je jednoduchost a rychlost.
Když to shrnu, těm kteří neplánují cesty mimo asfalt a nepotrpí si na detaily v mapách a navigaci řeší způsobem zadám cíl a jedu tak těm bude ve většině případů nový BMW Motorrad Connected Ride Navigator vyhovovat. Má svoje výhody, rychlé vykreslování map, jednoduchá obsluha přístroj navíc umožňuje vložení vlastní SIM karty, k zobrazení aktualních dopravních informací tak nebude nutné párovat mobil.
Pro ty, kteří preferují detailní zobrazení okolí a jezdí i mimo asfalt určitě doporučujeme starší BMW Motorrad Navigator VI. Obsluha tohoto přístroje ale není tak jednoduchá, instalace map nebo úpravy témat zobrazení nejsou určitě pro každého.
Navigator VI umí zobrazit trasu naplánovanou a uloženou do formátu GPX (např na počítači, nebo někým jiným) přesně tak, jak byla naplánovaná, jako klikatou čáru na mapě. Nový Navigátor si ji přepočítá dle svého algoritmu a dle možností svých map, tak že se trasa více či méně změní.
Srovnání zobrazení mapy, vlevo je nový Connected Ride Navigator, vpravo Navigator VI s mapami Openstreet.
A jaké jsou další možnosti? Pokud nevyužijete výhod přípravy navigace z výroby, případně ji nemáte, se nabízí ještě další řešení v podobě originálních přístrojů Garmin. V současné době jsou to především dva modely, které se hodně povedly:
Garmin zūmo® XT2
Tread® - Base Edition off-road GPS navigace
Garmin Tread® - Overland Edition
XT2 je silniční navigace, poměrně rychlá, s velice podrobnými silničními i turistickými mapami. Navigovat umí viceméně jen po asfaltových cestách, ale zobrazit umí i úzké pěšiny. Systém je moderní, s množstvím podrobných nastavení, možností instalace dalších map a kvalitním dopravním zpravodajstvím.
Tread Base edition je navigace primárně off road, používá v podstatě stejné mapy jako XT2, ale má jiný způsob výpočtu tras. U vozidla si můžete zvolit jestli ho chcete provozovat jen na asfaltu, nebo i mimo něj, případně jen mimo něj. Algoritmus pak dle nastavení routování preferuje asfalt, nebo nezpevněné komunikace.
Tread Overland Edition je postavený na OS Android 10, má obří displej (což může být na motorce problém) je velmi rychlý při vykreslování map i výpočtu tras. Díky systému Android lze instalovat i další aplikace, ale oficiálně to výrobce nepodporuje. Umožňuje i dálkové ovládání některých funkcí (přes řešení jiných stran).
Oba Tready umí i skupinovou jízdu, tedy možnost vidět na mapě ostatní členy skupiny. Propojíte se přes aplikaci v telefonu, nebo lze použít i speciální vysílačky Garmin. Více o řadě Tread zde Navigace po nezpevněných silnicích a cestách.
Největší nevýhodu řešení navigace přístroji jinými než od BMW vidím v ovládání. Neumí využít kruhový ovladač na řídítkách k ovládání přístroje. Na motorce velká škoda, kdo si jednou zvykne na možnost zoomování mapy bez nutnosti sundat ruku z řídítek a následného trefování se na softwarová tlačítka na displeji, už nechce jinak. Zvláště při jízdě v terénu, kde je často nutné mapu přiblížit kvůli zobrazení cest a následně oddálit. Garmin má sice automatický zoom, ale využitelný je jen občas. Displeje jsou kapacitní, se zvýšenou citlivostí na rukavice, ale u silnějších kožených je občas nutné prst naslinit aby ovládání fungovalo.